Sıkça Sorulan Sorular
Bilişsel beceri testleri (BB Test) bir zeka testi mi?
PAT sürecinde uygulanan testler bir zeka testi değildir. Bu testler, çocukların mevcut bilişsel süreçlerinin ne düzeyde hayata geçtiğini tespit etmeyi ve bu doğrultuda iyileştirmeye yönelik raporlamalar sağlamayı amaçlar. Elde edilen sonuçlarla çocukların zeka seviyelerine yönelik çıkarım yapılamaz.
Bilişsel beceri testleri okullarda yapılan deneme sınavları gibi düşünülebilir mi?
Okullarda yapılan deneme sınavları ve ders başarısını belirleyen sınavlar müfredat temelli olup verilen akademik bilginin ölçümünü yapar. Bilişsel beceri testlerini deneme sınavı olarak nitelendirmek yerine, yaş ve sınıf düzeyindeki bilişsel kazanımların üzerinde durulan bir yapı olarak değerlendirmek daha doğrudur. Deneme sınavları ve ders başarısı açısından düşük sonuçlar elde eden çocuklar, bilişsel beceri testlerinde yüksek sonuçlar alabilir. Aynı şekilde, akademik başarısı yüksek çocuklar daha düşük bilişsel beceri sonuçlarıyla karşılaşabilir. BB Testlerin sonuçlarını yorumlarken bu ayrımı göz önünde bulundurmak önemlidir.
Birinci sınıflara da sene boyunca 4 tane BB Test mi uygulanır?
İlkokul seviyesindeki diğer sınıf kademelerinden farklı olarak, 1. sınıf öğrencileri sürece hazır bulunuşluk testi ile değil, aktivite kitaplarındaki etkinlikleri öğretmenlerin rehberliğinde gerçekleştirerek başlarlar. Bu seviyede, okuma yazmaya ikinci dönem geçildiğinden toplamda 4 yerine 2 BB Test uygulanır ve karneleme de ikinci dönem başlamış olur. Okuma yazmaya geçiş süreci her okulda ve sınıfta farklı zaman aralıklarına denk gelebileceğinden öğretmenler sınav takvimi ve sınav kuralları konusunda esnek bir tutum sergileyebilir.
PAT hangi bilişsel alanlarda gelişimi hedefler?
PAT, algılama, dikkat, mantık, akıl yürütme ve işlem becerisi olmak üzere beş temel bilişsel alan üzerinde durur. Her bilişsel alan, farklı alt kazanımlarla etkinlik ve sorularla desteklenir.
Aktivite kitaplarının A-B-C olarak ayrılması ne anlama gelir?
Aktivite kitapları, yapılma sırası ve zorluk derecesine göre ayrılmıştır. İlk olarak, diğer kitaplara göre daha kolay olan A kitabıyla başlanır. Ardından gelen B seviyesi orta düzeyi yansıtır ve en son C kitabı yapılarak kolaydan zora bir süreç tamamlanır.
Aktivite kitaplarındaki etkinlikler yetişmediğinde ne yapılabilir?
Aktivite kitaplarının içeriği, bilişsel becerileri geliştirme etkinliklerinin haftada en az 6-7 etkinlik tamamlanacak şekilde planlanmıştır. Bu hızda ilerlendiğinde yaklaşık iki ayda bir kitap bitirilebilir ve bir senede A, B, C kitapları tamamlanmış olur. Ancak, etkinlik süreleri farklılık gösterebilir. Planlanan etkinliklerin yetişmediği durumlarda birikmenin önüne geçebilmek için çek-kopar şeklindeki aktiviteler ev ödevi olarak verilebilir. Bu, aileleri sürecin içine katar ve ev-okul-öğrenci üçgenini kurarak gelişimi destekler. Öğretmenler, ara tatillerde de benzer şekilde yetişmeyen etkinliklerin evde yapılmasını isteyebilir.
BB Testler ne kadar sürede tamamlanmalıdır?
Her BB Test 40 sorudan oluşur ve 40 dakikada tamamlanmalıdır. Bu testler, belirli bir sürede mevcut düşünme becerilerini kullanarak karşılaşılan soruları cevaplamayı amaçlar. Soruların zaman alması veya kısa sürede tamamlanması hesaplanarak hazırlanmıştır. Öğretmenler, birinci sınıflardaki okuma yazma geçiş süreçlerini göz önünde bulundurarak süre konusunda esneklik tanıyabilir ve testi iki oturum şeklinde uygulayabilir.
İlk testten alınan puanların düşük olması nasıl yorumlanmalıdır?
Öğrencilerin BB Testlerde karşılaştığı sorular, alışık oldukları ezbere dayalı eğitim sistemi sorularından farklıdır. Bu tarz soruları kısıtlı süre içinde cevaplamaya çalışırken zorlanmaları doğaldır. Süreç hazır bulunuşluk testi ile başlar, sonrasında sınıf ortamında aktivite kitapları ve evde PAT dijital ile devam eder. Öğrenciler, bilişsel beceri aktiviteleriyle ne kadar çok karşılaşırlarsa o kadar aşinalık kazanırlar ve test başarıları yükselir. İlk testi uzun bir gelişim planının ilk basamağı olarak görmek ve alınan düşük puanları olumsuz yorumlamamak gerekir. Süreç dinamiktir ve yükselişler kadar düşüşler de gelişimin bir parçasıdır.
Öğrenciler çözemedikleri sorular için ne yapabilirler?
Öğrenciler, zorlandıkları soruları sınıf ortamında arkadaşlarının nasıl çözdüğünü görerek ve dinleyerek öğrenebilir. Ayrıca, öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilecek etkinliklerin hepsinin video çözümleri PAT akıllı tahta uygulamasında mevcuttur. Öğretmenler, çözülemeyen sorular olduğunda öğrencilere ipuçları vererek sonucu bulmalarına yardımcı olabilir. Öğrencilerin bu etkinlik tarzlarına alışık olmamaları ve zorlanmaları normaldir. Çözülemeyen sorular üzerine konuşmak, gelişim sürecinin bir parçasıdır.
Bilişsel beceri aktivitelerini hangi yaş grubunda uygulamak daha verimlidir?
Bilişsel beceriler, bebeklikten yetişkinliğe kadar süreklilik ve pratik ile geliştirilebilir. Beyin nöroplastisitesinin erken dönemde daha yüksek olması sayesinde bu aktivitelere ne kadar erken başlanırsa alınacak verim de artar. Her yaş grubu için olumlu etkiler gözlemlenmiştir. Okul öncesi ve ilkokul seviyelerinde görülen ilerleme, ortaokul seviyesinde de görülür. Özellikle ortaokul seviyesindeki öğrenciler için, liseye geçiş sınavında karşılaşılan yeni nesil soruların gerektirdiği düşünme becerilerini arttırması açısından oldukça verimlidir.